Konservativa förbundets personuppgiftspolicy

1. Inledning

Genom denna personuppgiftspolicy intygar Konservativa förbundet att all behandling av personuppgifter sker på ett sätt som överensstämmer med gällande dataskyddslagstiftning. Syftet med Personuppgiftspolicyn är att ge den som utnyttjar Konservativa förbundets tjänster insikt i förbundets behandling av personuppgifter för att tillgodose en korrekt, laglig och transparent personuppgiftsbehandling.

Konservativa förbundets avsikt är att alltid värna och skydda din integritet genom att visa på att adekvata skyddsnivåer för dina personuppgifter upprätthålls. Dessutom vill vi att du ska veta om vilka rättigheter som tillfaller dig gällande dina personuppgifter när de behandlas av oss.

Vårt mål är att säkerställa att din personliga integritet respekteras och att dina personuppgifter behandlas korrekt. All behandling av personuppgifter inom Konservativa förbundet följer dataskyddsförordningen (GDPR) som trädde i kraft i maj 2018.

1. Definitioner

Med Konservativa förbundet avses den ideella föreningen Konservativa Förbundet med organisationsnummer 802467-5012 som äger och driver konservativaforbundet.se, Konservativavalkompassen.se och Conservativanordica.com

Konservativa förbundet är den organisation som juridiskt sett är personuppgiftsansvarig för behandlingen av dina personuppgifter.

Personuppgifter omfattar all information som direkt eller indirekt kan identifiera en levande person. Detta inkluderar alla uppgifter som ensamma eller i kombination med andra uppgifter kan användas för att särskilja en person från en annan eller spåra deras identitet.

Behandling av personuppgifter avser varje åtgärd eller uppsättning åtgärder som utförs på personuppgifter. Detta inkluderar, men är inte begränsat till, insamling, registrering, organisering, strukturering, lagring, ändring, återhämtning, konsultation, användning, utlämnande genom överföring, spridning eller att på annat sätt göra tillgängligt, justering eller kombinering, begränsning, radering eller förstöring av data.

Personuppgiftsansvarig avser Konservativa förbundet och är den organisation som är ansvarig för behandling av dina personuppgifter när vi behandlar dem för våra egna ändamål.

Medlemskapsuppgifter är uppgifter som är kopplat till dig och ditt medlemskap – t.ex. namn, adress, e-postadress, telefonnummer, personnummer och betalningshistorik. Det kan även vara ärendeinformation såsom mejlkonversationer, kopplat till ditt medlemskap och annan information som du lämnat vid dina kontakter med oss.

Trafikdata är uppgifter som är kopplade till vad som händer när du använder våra tjänster. Trafikdata behandlas i syfte att spåra trafiken till och från våra webbplatser genom anonymiserad statistik.

1. Hur och varför vi behandlar dina personuppgifter?

När du kommunicerar med Konservativa Förbundet kan vi komma att samla in uppgifter om dig som t.ex. namn, personnummer, e-postadress samt telefonnummer. Vi kan även behöva begära in mer information från dig beroende på ärendets karaktär såsom personnummer eller betalningshistorik.

Om du besöker eller kommunicerar med oss via våra konton i sociala medier (det vill säga tredjepartsplattformar såsom exempelvis Facebook och Twitter) kan Konservativa Förbundet komma att ta emot information rörande din profil och dina interaktioner på tredjepartsplattformen från leverantören av densamma.

Personuppgifterna kommer att behandlas av oss endast så länge som det behövs för att uppfylla ändamålen med behandlingen eller till dess att du ber oss ta bort dessa.

Vidare kommer trafikdata samlas in på dig som besöker någon av följande hemsidor: Konservativaforbundet.se, Konservativavalkompassen.se samt Conservativanordica.com

1. Säkerhetsåtgärder

Vi genomför tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda dina personuppgifter mot obehörig åtkomst, ändring och förstörelse. Vi delar inte heller personuppgifter med andra organisationer.

1. Datalagring

Vi behåller dina personuppgifter endast så länge som nödvändigt för att uppfylla de syften för vilka de samlades in. Specifika lagringsperioder bestäms baserat på typen av data och syftet med behandlingen.

1. Rättigheter för den registrerade

Du har rätt att få tillgång till, rätta, radera, begränsa behandlingen och invända mot behandlingen av dina personuppgifter. Du har också rätt till dataportabilitet. Vänligen kontakta vårt dataskyddsombud (DO), förbundsordförande Markus Johansson-Martis för att utöva dessa rättigheter.

1. Kontaktuppgifter till dataskyddsombudet (DPO)

För alla förfrågningar angående dina personuppgifter, vänligen kontakta vårt DO på [email protected].

1. Förfarande för att inge klagomål

Du har rätt att inge ett klagomål till Datainspektionen om du anser att dina data inte behandlas korrekt.

1. Policyuppdateringar

Vi förbehåller oss rätten att periodvis uppdatera denna policy. Eventuella ändringar kommer att kommuniceras via vår webbplats eller via e-post.

1. Kontakta oss

För ytterligare information, vänligen kontakta oss på [email protected]

Konservativa Förbundet erbjuder ett forum för konservativ idédebatt, förkovran och umgänge med högt i tak. Förbundets medlemsverksamhet bedrivs av distrikts- och universitetsföreningar genom bland annat talarkvällar. Dit bjuds makthavare, opinionsbildare, forskare och politiker in för att ge sin bild av aktuella händelser, och våra medlemmar ges möjlighet att diskutera med de inbjudna gästerna.